The Chains + “atom” Chris Dall & Powerband - Klub Soja

Oplev den nye supergruppe The Chains, der excellerer indenfor genrerne reggae og ska med Pato Siebenhaar i front!

THE CHAINS
Med dannelsen af The Chains har Danmark fået sig en ny supergruppe indenfor de jamaicanske genrer reggae og ska. Medlemmerne tæller tre generationer af ska og reggaeconnoisseurs, nogle har været i gang siden start 80’erne, mens andre kom til i 90’erne og 00’erne. De fandt sammen sidste år for at hylde Terry Hall, den karismatiske forsanger for The Specials, der døde alt for tidligt i december 2022, og efterfølgende blev hyldet ved en udsolgt mindekoncert på Loppen i februar 2023.

Som forsanger Pato Siebenhaar, der startede sin karriere i ska-punk-bandet Furillo og efterfølgende har haft fem Ugens Uungåelige på P3 og international hitliste succes med popgruppen Trolle//Siebenhaar, siger det: “Vi har alle elsket den energi der er i det her musik og den er svær at få andre steder, så da Lasse Elmer, der tidligere stod bag musikfestivalen Copenhagen Ska Convention og guitarist i Fall Back Down, foreslog. at vi samledes og spillede et par The Specials sange for at hylde Terry Hall, var det som at komme hjem. Det føltes rigtigt.”

Det føltes så rigtigt at Pato, sammen med bassist David Peter Jørgensen, en livslang elsker af tidlig jamaicansk musik, aktiv vinylsamler og dj i lydsystemet Cry Tough Sound, gik i studiet og fik hurtigt produceret en del demoer. Da guitarist og sanger Kevin Leo, fra det internationalt turnerende band, Leo & The Lineup, også smed et par tracks i puljen, stod bandet med et fuldt album, fire måneder efter de havde stået på Loppens scene.

På trommer er Bjørn Hardenberg, der igennem 15 år har været en del af Von Dü, et af DK’s bedste live orkestre. På orgel er Jacob Palitzsch fra det legendariske band Napoleon Solo, der blev dannet i 1984, og som har spillet sammen med netop The Specials - hvilket som bekendt var grunden til at The Chains blev samlet i første omgang.

“Vi satte os ned og blev enige om at lave det, vi følte, der manglede: Et rigtig fedt ska- og reggaeband,” siger Pato Siebenhaar. “Vi kommer alle fra en gør-det-selv-baggrund, vi er alle et produkt af den undergrundsscene, hvor denne musik bor. Vi ved, at hvis vi mangler noget, må vi selv skabe det, for der kommer ingen fra den kommercielle verden og gør det for dig. Det er bare op på hesten, skrive nogle sange, øve og spille dem og håbe på, at folk danser til dem.”

“atom” Chris Dall & Powerband
Efter at have selvindspillet og -udgivet to singler og én ep i løbet af 2021 gik ”atom” Chris Dall fra at være et lo-fi punk énmands-projekt til at indgå i en højenergisk garagerock power trio. Det skete i en gammel krigsbunker på Nørrebro, hvor ”atom” Chris (med det borgerlige navn Christoffer Dall) blev flankeret af trommeslager Martin Woodwine. Året efter joinede bassist Flavio Galgano, og lige siden har det nye ensemble, ”atom” Chris Dall & Powerband, lagt diverse københavnske garage rock/punk og psych shows ned. Powertrioen har hurtigt fået skabt et ry som et intenst og medrivende live act, der viser, at melodisk fuzz rock, punk flair og danske tekster passer sammen som sprit og ild!

Af inspirationskilder kan nævnes Ty Segall, King Tuff, Presidents of The United States of America, The Black Keys og Jay Reatard. Der er både spor af 70’er-punk tilsat hand clap, Stones-inspireret bluesrock, fuzzed out soul og maniske 90’er vibes at spore. Musikken er slingrende, løs omend rytmetung, famlende, flyende og grovkornet. Tilsat er Dalls brovtende gadedrengevokal og hans finurlige, naivistiske og borderline-poetiske tekstunivers, der kredser om selvrefleksion, selvdestruktion, kærlighed til kvinder, druk, romance plus ønsket om at leve evigt - velvidende at dette (heldigvis) aldrig vil ske.

ACD&PB udgav den anmelderroste ep ‘Hjertebørn’ i 2022 og er atter aktuelle med ep’en ‘Selvfedisme’, som er indspillet, mixet og mastereret i No Masters Voice-studiet.

Kulturhuset Islands Brygge

Islands Brygge 18