Little North - Jazz by the Sea 2022

I en smeltedigel af moderne minimalisme og nordisk jazz tradition og med en intensitet der trækker tråde til New Yorks jazzscene, tilføjer Little North det næste spændende kapitel i historien om skandinavisk jazz.

Little North står på tærskel til et stort gennembrud efter tre anmelderroste albums på tre år. Deres 2022-udgivelse "Familiar Places" blev rost til skyerne i Politiken: “Et meget smukkere dansk jazz-album kommer man ikke til at høre i år" – og derfor er det med stor forventning at kunne byde velkommen til den unge, danske klavertrio i smukke omgivelser på havnefronten på Islands Brygge.

Med en fængslende filmisk lyd og en varm, intens tilstedeværelse, inviteres publikum fra første anslag, ind i musikkens dybder. Lyden af Little North er langt større end den klassiske klavertrio-konstellation lægger op til.

På deres nye album “Familiar Places” (April Records, 2022) udvider Little North deres allerede veldefinerede lyd. “Familiar Places” har fået en varm modtagelse af anmeldere i ind- og udland, har to gange været på coveret af Spotify's State of Jazz, er blevet præsenteret på Fransk national radio, France Musique og har været Ugens Album på P8 Jazz. Little North blev anmeldt i april-udgaven af DownBeat Magazine og spillede en velbesøgt showcase koncert på årets udgave af Jazzahead!

“Nyd det!. Et meget smukkere dansk jazz-album kommer man ikke til at høre i år."

♥♥♥♥♥ Politiken

“Little North has some of the most thoughtful and joyous, exploratory yet poetically resolved piano trio music I’ve heard in some time. A terrific release.”

★★★★★ Jazz Journal (UK)

“These young players have good taste, chameleonic talent and voices of their own. Familiar Places is Little North’s fourth album in six years, further defining and investigating a sound all their own based on twisting everything around them.”

★★★★✩ DownBeat Magazine (US)

“Musikken som helhed er smuk, dragende, magnetisk. Sfærisk, næsten filmisk.”

“Den taler ikke bare til hjernen, men også i den grad til hjertet. Begge dele.”

★★★★ GAFFA

“Together they specialize in marrying the cold, melancholic minimalism of Nordic music with the warmth of the American jazz tradition” – Jazziz (US)

“Det musikalske niveau er sindssygt højt” – P8 Jazz – DR

“Classic Nordic jazz but achieved with modern brilliance.” – Jazz Revelations (UK)

“This beautiful album is reason enough to give this trio a chance abroad.” – Jazzenzo (NL)

"Little North medlemmerne er alle i slutningen af tyverne. Med tre stærke og forskellige albums i rap, har de skabt et godt grundlag for de næste mange år. Det stærke kollektiv, nordiske toner, diskrete rockgrooves og et højt energiniveau er udløsende årsag til, at jeg atter anbefaler Little North til dem jeg møder på min vej, der gerne vil høre god dansk triojazz." – Jazznyt.

Line up:

Benjamin Nørholm Jacobsen – piano

Martin Brunbjerg Rasmussen – bass

Lasse Jacobsen – drums

Jazz by the Sea 2022

Tag med på rundtur i jazzens mangfoldige verden, når Copenhagen Jazz Festival og Kulturhuset Islands Brygge til sommer præsenterer koncerter med musikalsk udsyn på havnefronten. Under temaet Jazz by the Sea inviteres publikum til otte forrygende aftener på en af festivalens største og mest populære scener.