Guiding Star Orchestra - Jazz by the Sea

Guiding Star Orchestra er et kollektiv af musikere, der sammen deler en forkærlighed til roots-reggae musikken. Med en stor respekt for de tidlige år i reggaens og dubbens historie, forsøger kollektivet at skabe en dyb, disciplineret meditation, der samtidig leverer en instrumental, rytmisk og boblende vibration til lytteren.

Deres første single “Upfull Melody” er blevet spillet af flere af de største europæiske soundsystems, heriblandt King Shiloh, Fatman Sound og Blackboard Jungle, ligesom den legendariske, engelske DJ David Rodigan gentagne gange har spillet Guiding Star-tunes i sit radioprogram på BBC Radio 1Xtra.

I 2019 var kollektivet klar med debutalbummet “Natural Heights”, der ligeledes har fået opmærksomhed i både danske og udenlandske reggaemiljøer:

“Som lytter får man for alvor masseret både hjerte, krop og sind ved de næsten meditative og melodiøse instrumentalnumre, der resonerer som musikalske ekkoer fra en svunden tid i reggaehistorien” - Gaffa (4/6)

I sommeren 2021 udgav Guiding Star Orchestra deres to nyeste singler; “Leaving Babylon” og “Planting Trees”, som begge faldt i god jord hos blandt andet DR P8 Jazz.

Line up:

Morten McCoy (Bremer/McCoy) – keys

Zigge Kreutzmann (Wafande, Djämes Braun) – bas

Thomas Leholt (Roots Harmonics Band) – orgel

Steve Borth the 2nd (Chlingr) – sax

Sölvi Kolbeinson – sax

Laurits Qwist Bilen – trombone

Malthe Kaptain – trompet

Endurance (Jah Viisdom/Ras Adam) – trommer

Tobias Elof – guitar og ukulele

Jonas Yagoubi (Dub Healers) – percussion

Mikael “Flenseren” Flensborg (Hess is More, AV AV AV m.fl.) – dub-mix

Jazz by the Sea 2022

Tag med på rundtur i jazzens mangfoldige verden, når Copenhagen Jazz Festival og Kulturhuset Islands Brygge til sommer præsenterer koncerter med musikalsk udsyn på havnefronten. Under temaet Jazz by the Sea inviteres publikum til otte forrygende aftener på en af festivalens største og mest populære scener.